O Forum

Forum Motoryzacja dla Wszystkich to poszukiwanie odpowiedzi na wyzwania jakie stoją przed polską motoryzacją w najbliższych latach. Z jednej strony, kluczowe jest zapewnienie obywatelom bezpiecznej i przystępnej mobilności. Z drugiej, nasz kraj na tle regionu wyróżnia silna branża motoryzacyjna, o rozwój której należy dbać. Oba postulaty nie są możliwe do spełnienia bez dobrego prawa i przychylności administracji państwowej. Jednocześnie rozwój motoryzacji w Polsce to bezpośrednie korzyści dla budżetu państwa. [...]



Inicjatorem powstania Forum jest Stowarzyszenie Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych (SDCM), do projektu przyłączyły się Polska Izba Stacji Kontroli Pojazdów (PISKP) oraz Stowarzyszenie Niezależnych Warsztatów Samochodowych (SNWS). Koordynatorem działań w ramach Forum Motoryzacja dla Wszystkich jest Alfred Franke, prezes SDCM.

Aktualności

Kiedy i dlaczego należy wymieniać amortyzatory?
Wymiana amortyzatorów to dla wielu kierowców wydatek drugiego planu. Bo skoro jakoś się jeździ, to czy nie lepiej wykręcić jeszcze parę tysięcy kilometrów bez zbędnych kosztów? A może jednak nie kusić losu mieszkającym w kieszeni wężem oszczędności i zdecydować się na nowe amory?

Uszkodzone poznać łatwo

O tym, czy amortyzatory wymagają wymiany widać podczas oględzin auta znajdującego się na podnośniku. Mogą to być wycieki oleju, wżery korozyjne na tłoczysku, zużyte tuleje metalowo-gumowe, łożyska mocujące, odboje i osłony. Im uszkodzeń więcej, tym gorzej dla naszego bezpieczeństwa. Dla przykładu - zużyte odboje to przyczyna „dobijania” zawieszenia, większego skoku amortyzatora i spadku siły tłumienia.

Zły stan amortyzatorów kierowca pozna po wydłużonej drodze hamowania lub nie trzymaniu się auta na ostrych zakrętach. Ale przy samodzielnej ocenie stanu technicznego amortyzatorów należy pamiętać, że ich zużycie będzie mniej wyczuwalne w samochodach z elektronicznymi systemami wspomagającymi, takimi jak choćby powszechnie stosowany ABS.

Nie ma mocnych

Amortyzator jest częścią, która w pojeździe podlega największym obciążeniom. Bezpieczna eksploatacja amortyzatorów mieści się w granicach 60 000 – 80 000 km. Później może być niebezpiecznie, ale to nie reguła. Popularne w Polsce amortyzatory Monroe, Sachs, czy Kayaba to wysoka półka, gwarantująca najwyższą jakość, ale i one nie są wieczne i kiedyś trafią pod klucz mechanika. Kto jednak chce mieć pełną informację o stanie technicznym amortyzatorów w swoim aucie, może sprawdzić je w specjalistycznym warsztacie wg metody EUSAMA lub BOGE. Wyniki otrzyma na piśmie, ale o ich interpretację będzie musiał poprosić diagnostę, bo wykres przypomina badanie EKG.

Zawsze parami

Amortyzatory wymieniamy jak opony, czyli na osi, nigdy pojedynczo. Przy wymianie tylko jednego amortyzatora zwiększa się ryzyko nieprawidłowego działania układu kierowniczego. Niestabilna oś może zmniejszyć kontakt pomiędzy oponą a drogą, co doprowadzi do nierównego zużycia opon i utraty stabilności samochodu.  Siła tłumiąca amortyzatorów wpływa na przenoszenie masy w przechyłach bocznych i wzdłużnych w czasie hamowania lub pokonywania zakrętów. Wniosek – amortyzatory na osi powinny charakteryzować się taką samą siłą tłumienia.

I ostatni argument przemawiający za wymianą amortyzatorów parami. Jadąc prędkością 80 km/h samochodem, w którym na tej samej osi, jeden amortyzator jest nowy a drugi po przejściach, droga hamowania wyniesie 43,6 m. Przy dwóch nowych amortyzatorach, długość drogi hamowania będzie krótsza i wyniesie 37,8 m. Dla porządku należy dodać, że wraz z amortyzatorami warto wymienić inne współpracujące elementy, takie jak systemy mocowania górnego,  osłony i sprężyny zawieszenia. 

::: ORGANIZACJE WSPIERAJĄCE
Copyright 2011 MOTORYZACJA DLA WSZYSTKICH